Osteopathic treatment in addition to usual care in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD). A randomized controlled trial.

Title

Osteopathic treatment in addition to usual care in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD). A randomized controlled trial.

Title

Osteopathische Behandlung von Patienten mit gastroösophagealer Refluxkrankheit (GÖR) additiv zur medikamentösen Standardtherapie. Randomisierte kontrollierte Studie.

Author(s)

Andreas Lynen, Meike Schömitz, Maik Vahle

Abstract

Objective: To evaluate the effectiveness of custom tailored osteopathic treatment in addition to medical standard therapy in patients suffering from Gastroesophageal Reflux Disease.
Study design: Randomized controlled trial.
Methods: Three trained osteopaths conducted the study in their private practices in Cologne and Bielefeld, Germany. Sample size based upon a sample size calculation. 70 patients aged 27 to 75 years (average age 50.3 ± 13.2 years) with a history of GERD were included in the study. Symptoms like heartburn, acid regurgitation, and/or dyspeptic complaints had to be present for at least 6 months with a minimum frequency of once or twice a week. By means of external randomization 35 patients were allocated to the intervention group and 35 to the control group. In the intervention group case histories and osteopathic examination were followed by 4 osteopathic treatments at intervals of two weeks with a follow-up after 12 weeks. The custom tailored treatment was based on osteopathic principles. All participants were allowed to continue with their individual pharmacological therapy on demand (usual care). Primary outcome parameter was frequency and severity of reflux symptoms (Reflux Disease Questionnaire, RDQ). As secondary outcome parameters “quality of life in reflux and dyspepsia” was assessed by a disease-specific questionnaire (QOLRAD); “medication use” by a diary; and “frequency of osteopathic dysfunctions” by an osteopathic examination form
Results: The inter-group comparison of changes revealed statistically significant and clinically relevant improvements in support of the osteopathic treatment for the main outcome parameter “symptom frequency and severity” (RDQ overall score: between group difference of means 5.9; 95% CI: 3 to 8.9; p<0.005). Frequency of symptoms decreased by 37% and severity by 29%. Equally quality of life improved statistically significant in favor of the osteopathic group (QOLRAD overall score: between group difference of means 0.7; 95% CI: 0.35 to 1; p<0.005). The follow-up assessment in the intervention group showed extensive stability of all results. Medication use decreased slightly in the intervention group and remained largely stable in the control group. The main osteopathic dysfunctions were identified in the functional unity of diaphragm/stomach/esophagus followed by the sacral area, cervical spine, and cranium (sutures and base of the skull).
Conclusion: Four osteopathic treatments over a period of six weeks led to statistically significant and clinically relevant positive changes of reflux symptoms and quality of life in reflux and dyspepsia in patients suffering from GERD. These results support the findings of a former investigation (Nerreter et al., 2006) indicating reproducibility.

Abstract

Studienziel: Lässt sich die Symptomatik von Patienten mit gastroösophagealer Refluxkrankheit durch osteopathische Behandlungen zusätzlich zur medikamentösen Standardtherapie verbessern?
 
Studiendesign: Randomisierte kontrollierte Studie.
 
Methoden: Drei an der Still Academy Osteopathie GmbH ausgebildete Osteopathen führten die Untersuchung in ihren privaten Praxen in Köln und Bielefeld durch. Die Stichprobengröße basierte auf einer Fallzahlschätzung. 70 Patienten zwischen 27 und 75 Jahren (im Mittel 50,3 ± 13,2 Jahre), die mindestens ein- bis zweimal pro Woche an gastroösophagealem Reflux litten, wurden eingeschlossen. Die Symptome, wie Sodbrennen, saures Aufstoßen und/oder dyspeptische Beschwerden mussten seit mindestens 6 Monaten bestehen. Durch externe Randomisierung wurden je 35 Patienten der Interventionsgruppe und der Kontrollgruppe zugeteilt. Die Patienten der Interventionsgruppe erhielten 4 individuelle befundorientierte osteopathische Behandlungen, basierend auf den osteopathischen Prinzipien, in zweiwöchigen Intervallen, mit Follow-up nach 12 Wochen. Alle Patienten sollten ihre individuelle medikamentöse Therapie der Refluxsymptomatik nach Bedarf weiter durchführen (allgemein übliche Vorgehensweise in der Versorgung). Primärer Zielparameter war Häufigkeit und Schwere der Refluxsymptome (Reflux Disease Questionnaire, RDQ). Als sekundäre Zielparameter wurde die Lebensqualität bei gastrointestinalen Symptomen (Quality of Life in Reflux and Dyspepsia, QOLRAD) sowie der Medikamentenverbrauch und die Häufigkeit der osteopathischen Dysfunktionen erfasst.
 
Ergebnisse: Der Intergruppenvergleich zeigte eine statistisch signifikante und klinisch relevante  Verbesserung der „Refluxsymptomatik“ (RDQ-Gesamtscore: Differenz der Mittelwerte 5,9; 95% CI: 3 bis 8,9; p<0,005) zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe. Die Häufigkeit des Auftretens der Symptome verringerte sich um 37%, die Schwere um 29%. Die Lebensqualität verbesserte sich statistisch signifikant (QOLRAD: Differenz der Mittelwerte 0,7; 95% CI: 0,35 bis 1; p<0,005)  zugunsten der osteopathisch behandelten Gruppe. Die Follow-up Erfassung in der Interventionsgruppe zeigte eine weitgehende Stabilität der erreichten Ergebnisse. Der Medikamentenverbrauch in der Interventionsgruppe reduzierte sich leicht, blieb hingegen in der Kontrollgruppe weitgehend konstant. Die häufigsten osteopathischen Dysfunktionen wurden in der Funktionseinheit Diaphragma/Magen/Ösophagus sowie in den Bereichen Sakrum und HWS diagnostiziert, gefolgt von kranialen Dysfunktionen (Suturen und Schädelbasis).
 
Schlussfolgerung: Vier osteopathische Behandlungen über einen Zeitraum von sechs Wochen führten zu statistisch signifikanten und klinisch relevanten positiven Veränderungen der Refluxsymptomatik und Lebensqualität bei gastrointestinalen Symptomen bei Patienten, die unter GÖR leiden. Diese Ergebnisse stützen die Resultate einer früheren Untersuchung (Nerreter et al., 2006) und deuten auf eine Reproduzierbarkeit hin.

presented at

Date Accepted

2016

Date Submitted

16.10.2016 15:35:19

Type

randomized_controlled_trial

Language

German

Number of pages

0

Submitted by:

102

Pub-Identifier

15833

Inst-Identifier

1231

Keywords

Osteopathic treatment, Gastroesophageal Reflux

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Item sets

Andreas Lynen, Meike Schömitz, Maik Vahle, “Osteopathic treatment in addition to usual care in patients with Gastroesophageal Reflux Disease (GERD). A randomized controlled trial.”, Osteopathic Research Web, accessed June 25, 2022, https://www.osteopathicresearch.org/s/orw/item/2438